Drużyna ultimate frisbee składa się z siedmiu zawodników. W tym artykule przedstawię jakie role muszą oni odegrać na boisku? Dowiesz się jakie pozycje w ultimate wyróżniamy z podziałem na formację ataku i obrony.
Ultimate to sport dynamiczny, w którym sytuacja stale się zmienia. W jednym punkcie możesz grać zarówno w ataku, jak i w obronie. Raz musisz odnaleźć się w roli rozgrywającego, a za chwilę złapać dysk w strefie punktowej przeciwnika. Dlatego zawodnik ultimate musi być gotowy na grę na każdej z pozycji.
Pozycje na boisku ultimate w formacji ataku
Handler
To gracz/gracze odpowiedzialni za rozgrywanie dysku, przenoszenie go do przodu, poszukiwanie opcji na najlepsze podanie lub bezpośrednią asystę do strefy punktowej przeciwników. Handlerzy zwróceni są najczęściej twarzą w kierunku strefy punktowej przeciwnika. Na tych pozycjach grają zazwyczaj najbardziej doświadczeni i najlepiej rzucający zawodnicy w drużynie.
W zależności od obranej taktyki, w danym punkcie na boisku przebywa od 2 do 3 handlerów. W drużynie może być jeden główny handler, pozostali rozgrywający mogą pełnić rolę tzw. reset handlerów. Reset handlerzy pomagają w wyzerowaniu liczenia i przenoszeniu dysku do przodu, ale raczej nie podejmują takiego ryzyka, jak główny handler. W jednej linii może być również kilku handlerów o równym statusie i równoważnym wpływie na grę swojej drużyny.
Cutter
To gracz/gracze odpowiedzialni za pokazywanie się na wolne pozycje i dawanie szans swoim handlerom na podanie. Dzięki nim możliwe jest przenoszenie dysku do przodu. Zazwyczaj cutterzy grają w określonym ustawieniu, zwanym stackiem. W trakcie gry często zwróceni są plecami do strefy punktowej przeciwnika. Możemy rozróżnić in-cutterów, którzy są odpowiedzialni zazwyczaj za pierwsze oferty i pokazywanie się na pozycje biegnąc w kierunku dysku oraz out-cutterów, którzy wyczekują na odpowiedni moment, aby uciec swojemu obrońcy i złapać długie podanie, często już na punkt w strefie bronionej przez przeciwników.
Pozycje na boisku ultimate w formacji obrony
Marker
Markerem staje się obrońca, który jest najbliżej dysku (najczęściej jeśli kryty przez niego zawodnik złapał dysku) i odlicza rzucającemu 10 sekund na rzut. Jego najważniejszym zadaniem jest również ustawienie właściwego force’u i odcięcie możliwości podania na ustaloną wcześniej stronę zamkniętą.
Obrońca
To wszyscy pozostali obrońcy w polu, których celem jest uniemożliwienie złapania dysku przeciwnikowi, w tym zabranie możliwości wbiegnięcia po dysk, przechwyt lub zbicie dysku. Każdy z obrońców może mieć inne priorytety w zależności od danej sytuacji boiskowej. Inaczej trzeba kryć reset handlerów, inaczej in-cutterów, a inaczej będąc w danym momencie ostatnim obrońcą, ale o tym w jednym z kolejnych artykułów.