Jak wspomnieliśmy, w jednym z poprzednich wpisów, w ultimate nie można przemieszczać się z dyskiem. Po złapaniu należy ustanowić punkt obrotu i mieć z nim kontakt do momentu podania dysku do kolejnej osoby. Jeżeli oderwiemy nogę od podłoża lub ją znacznie przesuniemy przeciwnik może zgłosić travel. We wpisie wyjaśniamy, w jakich sytuacjach wykroczenie to może być wywołane.
Kiedy popełniasz travel w ultimate frisbee?
Sytuacji w jakich może zostać zgłoszony travel w ultimate jest kilka. Oto ich lista:
- ustanowienie punkt obrotu w niewłaściwym miejscu.Przykład: Podczas łapania dysku w polu gry, z rozpędu wybiegłaś/łeś za linię boczną. Wracając na boisko ustawiasz punkt obrotu w innym miejscu (nie tam gdzie opuściłaś/łeś pole gry).
- w momencie łapania dysku, kiedy można popełnić travel w dwojaki sposób.Przykład 1: Podczas łapania dysku, w momencie zatrzymywania się, istotnie zmieniłaś/łeś kierunek biegu przed ustanowieniem punktu obrotu.Przykład 2: Po złapaniu dysku przedłużyłaś/łeś tor zatrzymywania się, zrobiłaś/łeś więcej kroków niż w ocenie przeciwnika należało.
- w momencie wyrzutu, przed wypuszczeniem dysku, przesunięcie nogi piwotowej, bądź oderwanie jej od ustanowionego wcześniej punktu obrotu.
- jeśli nie zostanie utrzymany kontakt z polem gry podczas wykonywania rzutu.Przykład: Złapałaś/łeś dysk w boisku tuż przy linii bocznej. Trzymając dysk masz jedną nogę w polu gry (powinna być Twoją nogą piwotową), drugą nogą stoisz za linią. W momencie rzutu odrywasz tę nogę na boisku i rzucasz spoza boiska. Zauważ, że nie jest to aut, który spowodowałby utratę dysku, a właśnie travel.
- gracz celowo podbija, trąca dysk podczas przemieszczania się, by na przykład złapać go w zonie (strefie punktowej przeciwnika). Aczkolwiek niecelowe podbicie dysku i złapanie go w strefie punktowej przeciwnika oznacza punkt.
Travel nie zatrzymuje gry!
To bardzo ważna zasada. Jeśli Twój przeciwnik zgłasza travel, a Ty zgadzasz się z tym, to ustawiasz nogę we właściwym punkcie obrotu i gra toczy się dalej. Gracz zgłaszający wykroczenie wskazuje ręką, gdzie powinien być ustanowiony punkt obrotu. Przerywa liczenie i wznawia je bez zwłoki (musi powiedzieć słowo “stalling” lub “liczę” i kontynuuje liczenie), jak tylko gracz z dyskiem ustanowi punkt obrotu. Gracz z dyskiem, po postawieniu stopy w odpowiednim miejscu, może od razu rzucić dysk do kolejnej osoby.
Travel, kiedy strata, a kiedy zatrzymanie gry
Jeśli obrońca zgłasza wykroczenie travel, a rzucający podał dysk do kolejnej osoby, która go nie złapała, oznacza to stratę i zmianę posiadania dysku. Jeżeli w analogicznej sytuacji dysk zostanie złapany, drużyna broniąca zgłasza przewinienie travel. Gra zostaje zatrzymana. Dysku musi wrócić do rzucającego. Następnie rozgrywka wznawiana jest checkiem.
W momencie zgłoszenia wykroczenia, a przed rzutem, jeśli zgłaszający nie zgadza się z nim, może zakwestionować travel (tzw. contest). Gra zostaje zatrzymana i następuje dyskusja, w której gracze muszą jak najszybciej dojść do porozumienia. Następnie rozgrywka wznawiana jest checkiem.
Kiedy rzucający nie musi ustanawiać punktu obrotu?
Kiedy rzucający nie musi ustanawiać punktu obrotu i nie jest to travel:
- jeśli wybijając się z pola gry, łapie wylatujący dysk na aut i wyrzuci go zanim będzie miał kontakt z ziemią;
- w momencie zatrzymywania się odrzuci dysk do kolejnej osoby;
- jeśli leży bądź klęczy również może podać do kolejnej osoby.